In onze regio is het aantal banen in de harde ICT 10 maal groter dan het aanbod in de Media Vormgeving. Het plaatselijke MBO heeft een verplichte stop op de MV om die reden. Binnen de MVI leiden we steeds minder op voor de harde ICT. Maar de markt vraagt daar juist wel naar. Hoe kun je toch tegemoet komen aan die vraag?
Weet je, wij hebben nu eenmaal MVI. MVI met 4 profielvakken waarin geëxamineerd wordt. Je kunt de keuzevakken wel meer richten op regionale adviezen. En daarover kun je met mbo in overleg. Wat vinden jullie wat we in keuzevakken kunnen gaan behandelen rekening houdend met de gegeven deeltaken.
Toch zou mbo op het mbo de harde kern ict moeten doen. Je kunt nu eenmaal niet los als VO van de syllabus. En niet alle ict leerlingen op het mbo hebben ict of mvi gehad. Dus sowieso is de nullijn wat vaag.
Gewoon de syllabus draaien en in overleg wat je kunt met keuzevakken.
Het VMBO zou zich helemaal niet druk moeten maken om de arbeidsmarkt. We zijn een voorbereidende opleiding. Het beroep leren en opleiden voor de arbeidsmarkt hoort dan ook op het MBO thuis. Maar goed, deze problematiek was te verwachten. Zowel MV als I hebben met de vernieuwing kwaliteit in moeten leveren.
Als een MBO een stop zet op MV moet je er toch over gaan nadenken. Iets meer applicatie-onwikkeling zou niet verkeerd zijn.
Dat zou nog meer verdunning van het vormgeversvak betekenen. Regionale bewegingen in de markt mogen daar geen aanleiding voor zijn. Dan gaat het niet meer om de creatieve ontwikkeling van de leerlingen maar zijn ze slechts een instrument. Ik begrijp dat dat in ICT-kringen een aantrekkelijk idee is. Als kunstenaar/vormgever is het een gruwel. Maar weer snel twee aparte opleidingen er van maken.
MIschien maatwerk aanbieden aan de ict toppers?
Wat een optie kan zijn om de keuze-element van de harde ict ( netwerkbeheer en applicatie ontwikkeling) aan te bieden. Dan hebben de leerlingen 9 uur in de week harde ict. Je opmerking klopt wel hoor maar dat is nu eenmaal het product van de samenvoeging van ict-route en grafimedia.
Wellicht is dit per regio en op korte termijn het geval. Bekijk je het op wat langere termijn is de kans groot dat de vraag naar creativiteitsontwikkeling steeds belangrijker gaat worden, omdat er veel jobs zullen gaan veranderen. Naast het parttime lesgeven heb ik een ontwerpbureau.