Oefenen met fotograferen
In deze korte opdracht oefenen leerlingen in duo’s met het maken van foto’s. Ze gaan op pad maken foto’s en vullen een werkblad in. Hierin maken ze kennis met; achtergrond, stand van de camera, kader en standpunt.
Fotocollage met het thema vrijheid
In deze korte opdracht maken leerlingen individueel een fotocollage in Photoshop met het thema vrijheid. Ze maken hiervoor in tweetallen foto’s als beeldmateriaal. Voor het maken van de collage moeten leerlingen basiskennis hebben van beeldbewerking in Photoshop. Voor het maken van de foto’s moeten leerlingen kunnen werken met verschillende camera-standpunten en beeldkaders.
Oefenen met standpunten en beeldkaders
In deze korte opdracht oefenen leerlingen met camera-standpunten en beeldkaders bij het maken van foto’s.
Forced perspective
In deze opdracht gaan leerlingen aan de slag met het thema ‘forced perspective’. Aan de hand van een object bedenken ze in groepjes een verhaal en een manier waarop ze dit het beste in beeld kunnen brengen door middel van een serie foto’s. Ze leren de begrippen beeldkader en perspectief bewust op een creatieve manier in te zetten om een verassend effect te bereiken.
Foto documentaire
De leerlingen maken aan de hand van een door de docent vooraf vastgesteld thema, individueel een fotodocumentaire. De fotodocumentaire kan verwerkt worden in een poster of als losse beelden. De opdracht start met een uitleg over wat een fotodocumentaire is. Aan de hand van het vooraf vastgestelde thema gaan de leerlingen brainstormen om tot een idee voor hun fotodocumentaire en vormconcept te komen. Een thema is breed te gebruiken. De leerlingen laten in hun fotodocumentaire zien wat zij belangrijk en/of interessant vinden en laten hun mening of idee hierover zien. De leerling is zelf niet op de foto zichtbaar, maar als kijker kijk je door ‘de ogen’ van de leerling naar het verhaal dat hij/zij belangrijk.